Õpiränne: “ADDIC-(AC)TION”
Asukoht: Portugal, Braga
Toimumise aeg: 26.09.2021 – 30.09.2021 (+ 2 travel days)
Õpirände saatvaks organisatsiooniks on Avatud Ühiskond MTÜ. Koolituse eesmärk on tuua kokku üliõpilased, noored, vabatahtlikud, õpetajad, noorsootöötajad ning projekti temaatika vastu huvi tundvad ühiskonna liikmed, et vahetada kogemusi kuidas toetada paremini sõltuvusprobleemidega noori.
Õpiränne on üheks programmi Euroopa Noored kandvaks ja arendavaks jõuks, sest selle kaudu kujundatakse tulevikku silmas pidades noorsootöö kvaliteeti. See toimub peamiselt läbi rahvusvahelise kogemustevahetuse ning noorsootöötajate täiendkoolituse, aga ka rahvusvaheliste võrgustike ja partnerlussuhete arengu toetamise. Noorsootöötajate õpirände kaudu edendatakse väga erinevaid tegevusvorme – alates diskussioonidest Euroopa noorsoopoliitika päevakorralistel teemadel ja lõpetades konkreetsete projektide teostuseks vajalike partnerlussuhete arendamisega. Noorsootöötajate osalus õpirändes panustab samuti organisatsiooni tegevussuutlikkuse arengusse. Aastal 2021 pööratakse Erasmus+ programmis erilist tähelepanu noorsootöötajate pädevuste arendamisele ja meetodite jagamisele, mis aitavad edasi anda meie ühiskonna põhiväärtusi ja ära hoida noorte radikaliseerumist.
Avatud Ühiskond MTÜ on korraldanud perioodil 2017-2021 enam kui 100 Erasmus+ noortevahetust, õpirännet või strateegilist partnerlust. Organisatsiooni osalusel toetatud projektide eelarveline maht on ca 4 000 000€. Avatud Ühiskond MTÜ on:
Eesti hariduse infosüsteemis (EHIS) registreeritud täiskasvanute täienduskoolitusasutusena (majandustegevusteade nr: 209280);
Töötukassa koolituskaardi partner, et toetada tööotsijate töölesaamiseks vajalike kompetentse.
Rahvusvahelise noorteinfo võrgustiku Eurodeski endine liige ning Haridus- ja Noorteameti partner.
Projekti töökeel on inglise keel ning sellest lähtuvalt on projektiga seonduv informatsioon ning registreerimine lisatud vastavalt. Korduma kippuvate küsimustega on võimalik tutvuda siin. Kõikide küsimustega võib meie poole pöörduda eesti keeles: info@uhiskond.ee
General information and description of the project – Objectives
The project is co-funded through Erasmus+ Programme, coordinated by European Commission. Erasmus+ is the EU programme 2021-2027 for Education, Training, Youth and Sport. The Erasmus+ programme aims to boost skills and employability, as well as modernising Education, Training, and Youth work. Erasmus+ will support transnational partnerships among Education, Training, and Youth institutions and organisations to foster cooperation and bridge the worlds of Education and work. The training course “ADDIC-(AC)TION” takes place at Portugal, Braga in 26.09.2021 – 30.09.2021, including 3 team members from Estonia. The partner organisations are from Portugal, Estonia, North Macedonia, Italy, Poland, Greece, Spain and Italy
This change is permanent and based on various contexts (family, school, peers, and neighbourhood) that interact with each other and are crucial in the development of the youngsters identity and maturity. However, these environments carry with them social risks that can decrease the youngsters resilience and increase the vulnerability to the practice of behaviours that are revealed later in addictions and dependencies.
These addictive behaviours are increasingly expressed through: consumption of alcohol, tobacco, illegal substances, but also with regard to the digital world (use of internet, social networks, electronic games), for example. Access is increasingly easier and, therefore, consumption starts earlier and goes easily to the stage of addiction and dependence, which tends to promote situations of social exclusion, weak involvement, personal, social, school and academic failure, disintegration towards the community, few prospects for the future, etc., when taken to the extreme.b) SOCIAL PROBLEM AND NEEDS
The existence of addictive behaviours and dependencies in young people, which obscures their ability to act and participate in society and, through this, promotes their social exclusion.We identified the need to:
– Permanently update the competences, methodologies and methods of intervention of youth workers, in order to promote the continuous improvement of their practices and the development of new responses;
– Bring together youth workers who deal with these young people on a daily basis, so that they can share guidelines, methodologies and strategies that allow them to renew the developed intervention and arrive at a (good) common practice to be implemented to solve the social problem;
– To closely monitor the behavioural changes of young people, who are volatile and quickly change (even more so in the current global context), so that their needs and challenges are permanently heard and the intervention adapts to them, becoming effective.c) OBJECTIVES
Main:
Promote the social inclusion of young people and strengthen their capacity to act and participate in society, through the adoption of intervention strategies that prevent and eradicate Addictive Behaviours.
Specifics:
– To empower youth workers so that they are able to reinforce their work with young people, thanks to gains in understanding/intervention in Addictive Behaviours and through the identification of a common intervention practice;
– Sensitize young people to the importance of adapting their behaviours, so that they do not deviate from additions and dependencies, which tend to promote situations of social exclusion, failure, defragmentation, etc;
– Sensitize stakeholders and the community in general to the importance of promoting interventions that support the development of young people and eradicate Addictive Behaviours;
– Encourage international dialogue on Addictive Behaviours, promoting the establishment of partnerships that contribute to the constant transformation and improvement of the youth sector.The challenge inherent to young people with addictive behaviours is great and, therefore, it is important to empower and equip youth workers with knowledge, experiences and practices and with new intervention methods and methodologies that enable the implementation of effective and efficient actions in solving the social problem. In short, we want to promote the Seminar so that youth workers can share their work, the methods they use and the prioritized methodologies, and develop new knowledge and competences that will allow them to improve their performance with young people at risk or already in a situation of exclusion. With a broad focus on prevention, we intend that youth workers will be agents of change in the lives of young people and to making them aware of addictive behaviours and dependencies.
In this way, we will be contributing to the existence of aware, critical, informed and empowered young people to answer for themselves, to identify deviant paths and to follow positive and healthy paths. These, after intervention, will also be a means of influencing their peers and will contribute to changes occurring on a large scale.
Activities
a) PREPARATION
It includes the preparatory sessions, which aim to prepare youth workers for participation in the project and for the Seminar in particular. As such, all youth workers interested in getting involved in the project are invited to participate.b) EXECUTION
b.1) Seminar
Main project activity, for the empowerment of youth workers.
Participants: 3 youth workers per organisation, of which at least 2 with fewer opportunities + 1 trainer + 2 facilitators.c) FOLLOW-UP
In this phase there are evaluation sessions (which include evaluation and monitoring), in order to monitor the project’s development and evaluate its success.
There are also dissemination sessions, by sharing the results, their example and encouraging the exploitation of the results (interaction with external parties for information and arousing interest).
All youth workers involved in the project participate (according to instructions given for preparation).PROFILE OF PARTICIPANTS
a) YOUTH WORKERS
a.1) With fewer opportunities
– Holders of fewer opportunities, especially in geographic, economic and cultural obstacles;
– Low or no experience in transnational projects;
– With low knowledge about the Erasmus+ Programme;
– With some knowledge about non-formal education and its potential, but with a need for greater understanding of how it can be incorporated into youth work.a.2) No fewer opportunities
These youth workers are expected to have greater knowledge of the points described above when compared to other youth technicians.
a.3) Common
– Age = or> to 18 years;
– With knowledge about the themes of the project, especially in addictive behaviours and dependencies, social inclusion and youth;
– Motivated to learn about new realities and practices, foster European relations and deepen theoretical and practical knowledge in order to improve youth intervention.
b) TRAINERS
– Age = or> to 18 years;
– With in-depth knowledge of the project’s themes, especially in addictive behaviours and dependencies, social inclusion and youth;
– With in-depth knowledge of the non-formal methodology, its dynamics and characteristics so that it is possible to derive maximum benefit from its applicability;
– With knowledge of the Erasmus+ Programme;
– With knowledge about the project (problem – needs – objectives – activities – results – impacts);
– With experience in empowerment and personal, social and professional development processes;
– Proficient in English;
– With the ability to influence peers and the ability to interact, communicate and motivate involvement;
– With a wide network of contacts, so that the results can be transferred and become examples for other parties.
c) FACILITATORS
– Age = or> to 18 years;
– With experience in facilitating and mediating groups;
– With knowledge and experience in the themes of the project;
– With knowledge of the Erasmus+ Programme and the project;
– With extensive experience in working with groups and with fewer opportunities;
– With experience in multicultural work;
– Proficient in English.
Impact
a.1) TANGIBLE RESULT
– Methodological Manual: document that gathers the necessary information about the project (beginning – middle – end) and the results achieved, especially with regard to the identification of a common intervention methodology for young people with addictive behaviors and dependencies and in social exclusion.- Other content and materials: for example, audiovisual records, information leaflets, support materials, which may be shared and which may be appropriate for dissemination.a.2) INTANGIBLE RESULTS
Development of key competences:
– Multilingual competence;
– Personal, social and learning to learn competence;
– Citizenship competence;
– Entrepreneurship competence;
– Cultural awareness and expression competence;
– Digital competence;
– Mathematical competence and competence in science, technology and engineering;
– Literacy competence.b) IMPACTS
We highlight the main impacts:
– Update of intervention methodologies and methods, which will allow improving practices with young people, developing new responses (particularly in terms of addictive behaviours and dependencies) and renewing the intervention;
– Development of a common methodology to prevent and/or eradicate addictive behaviours and dependencies in young people, so that it can be implemented in different contexts of youth;
– Increased capacity to listen to young people’s needs and behaviour, adapting the intervention to them;
– Increased capacity to sensitize young people, stakeholders and the community in general to the importance of promoting interventions that support the development of young people and prevent and eradicate addictive behaviours and dependencies;
– Increase in the capacity of youth workers and organisations to participate in the international dialogue on addictive behaviours and dependencies;
– Increased career prospects for youth workers, through the empowerment process developed;
– Increased appreciation and recognition of the potential of non-formal education (namely in synergy with other methodologies);
– Increase in competences and availability to implement non-formal education in interventions developed with young people;
– Increased awareness and incorporation of common European values;
– Increased capacity to mobilize and motivate young people to participate in initiatives (local, national and/or European) that promote their empowerment;
– Increased recognition of the role of youth workers as agents promoting the personal, social, educational and professional development of young people;
– Increased recognition of the Erasmus+ Programme potential and increased availability for participation in future initiatives;
– Improving the environment of organisations: more dynamic, more attractive, more modern and highly capable of responding to the challenges of youth;
– Strengthening the network of contacts of youth organisations and youth workers, particularly at the international level.
Who can participate in the training course:
Participants should be 18+ years old, motivated to take part in all stages of the project (preparation, realization, follow up), have a fluent command of the English language, the gender balance in the group is advisable but not compulsory.
✓ Youth workers, youth leaders who directly work with young people with different cultural backgrounds or young people with a strong desire to find out more about the concept.
✓ Having organisational support for further cooperation;
✓ Open to recognise own stereotypes and prejudices and work on these;
✓ Willing to adapt intercultural education into their youth work realities based on the needs of their target groups;
✓ Ready to take part in the whole project;
✓ To be able to communicate English language.
✓ Ready to take part in the whole seminar and take facilitator role for certain workshops;
✓ You want to know how to build and promote inclusive societies;
✓ You have a personal motivation for mobility. You are dedicated to working with young people in your local community
Working methods used
The course is strongly based on experiential learning (learning by doing), with adequate time allocated for debriefing and reflection throughout the whole program as the process will be highly personal and aim for attitudinal changes, therefore, the reflection is very important part of the process (as the educational team is well aware of). Generally, the working methods will be rather non-formal and participative. The methods are chosen in a way to allow for a maximum of substantial learning effects, meet the needs of the group and encourage a high level of participation in a very unique way in the process of the training. It is very important to take the “real-life” cases and the experience of the participants, their organizations and from other youth workers and from the field. The working methods used this training are chosen so that to offer the possibility of equal involvement of each participant, every person being stimulated to dialogue and intercultural learning, to reflection and experiential learning, to activation of personal resources. Our main goal is to build long term relationships between the participants and partners. The training has a draft program, but the activities will be constructed and adapted to group needs taking into account the reactions of participants, their feedback, their expressed needs, their experience and the group process. The training includes the evaluation part which will consist of a questionnaire and will also be focused on process and reflection on information and methods used in training reported to personal experience and changes they can bring inside the organization.
The methodology is based on the non-formal educational concept. Non formal learning (NFL) is the learning which takes place through planned activities (in terms of learning objectives and learning time) where some form of learning support is present, but which is not part of the formal education and training system. A variety of working methods are used to implement youth exchange activities such as drama techniques (improvisation games, role play, fantasy, mimicry), creative techniques (brainstorming, crafting, visualization) and discussion techniques (debate, group work, simulations, discussions, workshops).. You may find out different non-formal learning methods from SALTO-YOUTH’s informational centre. Commonly there are ice-breakers, team-building games and energizers used in Erasmus+ projects.
Coordinating and participating organizations
Relevant information:
The Erasmus + Programme will cover 100% of the accommodation, food and activities and will reimburse 100% of the travel costs for the participants – up to the limit stated in the distance band. It is recommended to have disposal for small expenses. Take a look at our Frequently Asked Questions below. Please fill in this form to apply. If you have any questions, don’t hesitate to get in touch: info@uhiskond.ee. The participation fee is 40€.
Participants will receive a “Youthpass” certificate which describes and validates the non-formal and informal learning experience gained during the project. Youthpass is a European recognition tool for non-formal and informal learning in youth work, developed by SALTO, initially for the Youth in Action programme. Youthpass is for projects funded by Erasmus+ youth programmes and helps the participants of those projects to record their learning and skills development, which could then be used to support job applications or applications for further courses for example. The applicants will be notified after the end of the selection process.
Registration deadline: 15.08.2021
Millega tegeleb organisatsioon Avatud Ühiskond MTÜ?
Avatud Ühiskond MTÜ on korraldanud perioodil 2017-2021 enam kui 100 Erasmus+ noortevahetust, õpirännet või strateegilist partnerlust. Organisatsiooni osalusel toetatud projektide eelarveline maht on umbkaudselt 4 000 000€. Avatud Ühiskond MTÜ on korraldanud õpirändeid ka Eestis koos välisvabatahtlikega:
Avatud Ühiskond on noorte huvide eest seisev rahvusvaheline vabaühendus, mis näeb enda eesmärgina kohaliku tasandi arengu soodustamist ja kodanikuühiskonna arendamist. Organisatsiooni suunda on võimalik kujundada igal aktiivsel liikmel, kes tahab oma ideid teostada ja või teiste ideede teostamisele kaasa aidata läbi avatud ühiskonna põhimõtete. Avatud Ühiskonna põhitegevuseks on rahvusvahelistumise võimaldamine Eesti organisatsioonidele ning strateegiliste koostööprojektide koordineerimine. Avatud Ühiskond MTÜ koolituskeskuse klientideks on avalik-, era- ja kolmas sektor. Koolitusi korraldatakse vastavalt kliendi vajadustele eesti, inglise ja vene keeles läbi riikliku koolitustellimuse, töötukassa koolituskaardi partneri koolituste, avalike koolituste. Avatud Ühiskonna koolituskoja eesmärk on olla usaldusväärne koolitaja, mistõttu on ühingu lektorid eriala tunnustatud spetsialistid Eestis ja välismaal. Õppejõududel ning lektoritel on põhjalikud teadmised õpetatavast valdkonnast ning pikaajaline kogemus koolituste läbiviimisel.
Avatud Ühiskond MTÜ on:
– Eesti hariduse infosüsteemis (EHIS) registreeritud täiskasvanute täienduskoolitusasutusena (majandustegevusteade nr: 209280);
– Töötukassa koolituskaardi partner, et toetada tööotsijate töölesaamiseks vajalike kompetentse.
– Rahvusvahelise noorteinfo võrgustiku Eurodesk liige ning Haridus- ja Noorteameti partner.
Kuidas rahastatakse noortevahetusi ja õpirännete projekte?
Tegevusi rahastatakse Euroopa Liidu Erasmus+ programmi eelarve vahenditest. Erasmus+ on Euroopa Liidu hariduse, koolituse, noorte ja spordi toetusprogramm. Programmi eelarve on üle 26 miljardi euro ning see annab üle 12 miljonile eurooplasele võimaluse välismaal õppida, koolitustel osaleda, kogemusi saada ja vabatahtlikku tööd teha.
Aastani 2027 rakendatav programm Erasmus+ ei paku palju erinevaid võimalusi mitte ainult üliõpilastele, vaid ka üksikisikutele ja organisatsioonidele, sest selle alla on koondatud seitse varasemat eraldiseisvat programmi.
Programmi Erasmus+ eesmärk on toetada majanduskasvu, tööhõivet ning sotsiaalset võrdsust ja kaasatust. Samuti püütakse Erasmus+ abil edendada oma partnerite jätkusuutlikku arengut kõrghariduse valdkonnas ning toetada ELi noorsoostrateegia eesmärkide saavutamist.
Mis on Erasmus+ programm?
Erasmus+ programmi raames on võimalik teostada rahvusvahelisi noortevahetusi, Euroopa vabatahtlikku teenistust, noorsootöötajate õpirännet, rahvusvahelist noortealgatust, strateegilist koostööd, noorte osalusprojekte, rahvusvahelisi koolitusi. Erasmus+ programm on suunatud mitteformaalse õppe meetodite kasutamisele. Mitteformaalne õpe on eesmärgistatud, kuid vabatahtlik õpe, mis toimub erinevates keskkondades ja olukordades. Tegevused ja kursused on planeeritud, kuid harva tavapärase struktuuri ja õppekavaga. Õpe on suunitletud kindlale sihtrühmale ning ei ole orienteeritud õpitulemuste hindamiseks.
Erasmus+ tulemused avaldatakse aruannete ja statistikakogumikena ning samuti Erasmus+ projektitulemuste platvormi kaudu, kus on esitatud suurem osa programmi raames rahastatud algatustest ning valik headest tavadest ja edulugudest.
Lähemalt on võimalik lugeda Erasmus+ programmi kohta SA Archimedese noorteagentuuri koduleheküljelt.
Organisatsioonid, kes soovivad osaleda programmis Erasmus+, võivad tegeleda mitmete arengu- ja võrgustike loomise meetmetega, sealhulgas oma töötajate kutseoskuste strateegilise parandamise, organisatsioonilise suutlikkuse arendamisega, ning luua riikidevahelisel koostööl põhinevaid partnerlussuhteid teiste riikide organisatsioonidega, et välja töötada uuenduslikke väljundeid ja vahetada parimaid tavasid.
Lisaks hõlbustavad organisatsioonid üliõpilaste, töötajate, praktikantide, vabatahtlike, noorsootöötajate ja noorte õpirännet.
Osalevad organisatsioonid saavad samuti kasu – suureneb suutlikkus tegutseda rahvusvahelisel tasandil, paranevad juhtimisoskused, laieneb juurdepääs rahastamisvõimalustele ja projektidele, paraneb projektide ettevalmistamise, haldamise ja järelmeetmete kvaliteet ning tekivad võimalused pakkuda osalevate organisatsioonide üliõpilastele ja töötajatele ligitõmbavamaid võimalusi.
Erasmus+ programmi alla kuuluvad kolm põhimeedet:
1. põhimeede: üksikisikute õpiränne
1. põhimeetme eesmärk on soodustada üliõpilaste, töötajate, praktikantide, õpipoiste, vabatahtlike, noorsootöötajate ja noorte liikuvust. Organisatsioonid saavad korraldada üliõpilaste ja töötajate saatmist või vastuvõtmist osalevatest riikidest, samuti organiseerida õpetamis-, koolitus-, õppe- ja vabatahtlikku tegevust.
2. põhimeede: innovatsioon ja head tavad
2. põhimeetme eesmärk on arendada haridus-, koolitus- ja noortevaldkonda viie peamise meetme kaudu.
Strateegilised partnerlused – innovatsiooni toetamine asjaomases valdkonnas, ühisalgatused koostöö, vastastikuse õppe ning kogemuste jagamise edendamiseks
Teadmusühendused – innovatsiooni soodustamine kõrghariduses ning kõrghariduse kaudu koostöös ettevõtjatega, panustamine õpetamist ja õpet käsitlevatesse uutesse lähenemisviisidesse, ettevõtluse hõlmamisesse hariduses ning kõrgharidussüsteemide ajakohastamisse Euroopas
Valdkondlikud oskusühendused – oskuste nappuse probleemi lahendamine ning parema kooskõla tagamine kutsehariduse ja -koolituse ning tööturu vajaduste vahel. Oskusühendused pakuvad võimalusi kutsehariduse ja -koolituse ajakohastamiseks, teadmiste ja parimate tavade vahetamiseks, välismaal töötamise julgustamiseks ning kutsekvalifikatsioonide tunnustamise edendamiseks
Suutlikkuse suurendamise projektid kõrghariduse valdkonnas – kõrghariduse ajakohastamise sellele juurdepääsu andmise ning selle rahvusvaheliseks muutmise toetamine partnerriikides
Suutlikkuse suurendamise projektid noorte valdkonnas – noorsootöö, mitteformaalse õppimise ja vabatahtliku töö arendamine ning mitteformaalse õppe võimaluste edendamine partnerriikides.
3. põhimeede: Poliitikareformi toetamine
3. põhimeetme eesmärk on suurendada noorte osalemist demokraatlikus elus, eelkõige aruteludes poliitikakujundajatega, ning arendada teadmisi sellistes valdkondades nagu haridus, koolitus ja noored.
Mis on noortevahetus?
Rahvusvaheline noortevahetus on erinevatest Euroopa riikidest pärit noortegruppide omavaheline koostööprojekt, mis on välja töötatud ja ellu viidud noorte poolt ning kus tegeletakse noorte jaoks oluliste teemadega. Projekt võib kesta 5-21 päeva. Noortevahetus on hea võimalus õppida tundma teisi kultuure ja noori teistest riikidest ning tegeleda just nende teemadega, mis on noorte jaoks olulised. Noortevahetuses saavad osaleda noored vanuses 13–30 eluaastat, oluline pole noore perekonnaseis, haridustase, rahvus ega keeleoskus. Noortevahetuses osalemiseks on tähtsaim noore soov kogeda ja õppida midagi uut.
Noortevahetuses osalevad ka grupijuhid, kellel puudub ülemine vanusepiir (kuid kes peavad olema vähemalt 18 aastat vanad).
Mis on noorsootöötajate õpiränne, koolitused ja seminarid?
Noorsootöötajate õpirände võimaluste hulka kuuluvad näiteks koolitused, seminarid, õppevisiidid ja erialast kompetentsi tõstvad projektid. Noorsootöötajate õpiränne on mõeldud noorsootöötajatele, õpetajatele, treeneritele, koolitajatele, noortejuhtidele ja paljudele teistele, kellel on juba kogemus noorsootöös ning kes tahaksid omandada uusi teadmisi, oskuseid ja hoiakuid just projekti poolt pakutavas valdkonnas. Noorsootöötajate õpiränne on eelkõige mõeldud inimestele, kes on üle 18 aasta vanad. Keskmiselt kestavad noorsootöötajate õpirände projektid 5-10 päeva. Peamine on muidugi osaleja huvitatus projekti teemast ning kokkupuude noosootööga ei ole ilmtingimata vajalik.
Milline on õpirände ja noortevahetuse erinevus?
Noortevahetusel on sätestatud vanusepiirang 13-30 ning on mõeldud konkreetselt noortele. Koolitus (noorsootöötajate õpiränne) on projekt, mis on mõeldud juba teatava kogemusega noortejuhtidele ja noorsootöötajatele. Koolituse puhul on kaasatud professionaalsed koolitajad, kes juhendavad tegevusi. Noortevahetuse puhul viivad tegevusi läbi osalevad noored kõikidest riikidest ning peamine on kõikide osalejate kaasamine. Koolitused on sisutihedamad, tegeletakse konkreetse valdkonnaga ning vaba aega ja väljasõite on minimaalselt. Noortevahetustel on temaatilise suunitlusega, kuid sellest olulisem on teiste kultuuride tundmaõppimine, uue kogemuse saamine ja sõprade leidmine.
Kuidas toimub osalejate valimine projektidesse?
Eestit esindavad osalejad valivad välja Avatud Ühiskond MTÜ juhatuse liikmed. Noortevahetuste puhul on otsustusprotsessis osaleda ka grupijuhil.
Osalejate valikul võetakse arvesse peamiselt korraldajate poolt sätestatud tingimusi ning kandideeriva inimese motiveeritust. Noortevahetustetele on võimalik kandideerida kõikidel 13-30 aastastel noortel ning ainus tingimus osalejale on suhtlustasandil inglise keele oskus ja soov projektis osaleda. Noortevahetuses prioritiseerime ainult vähemate võimalustega noori eelisjärjekorras – töötud või majanduslikult halval järjel olevad noored, hajaasustustes elavad noored, usu- ja rahvusvähemused ning tervislikust seisundist põhjustatud vähemate võimalustega noori. Seminaridele ja koolitustele valime inimesed, kes on vähemalt 18 aastat vanad ning omavad valdkonnaga suuremat kokkupuudet kui keskmine inimene või on sügavalt enda teadmiste suurendamisest huvitatud.
Osalejate valimise protsess on kõikidele kandideerijatele sama ning on leitav meie koduleheküljelt. Kõikide kandideerijatega võetakse ühendust ja kui ühele projektile on liiga palju soovijaid, siis kindlasti proovime leida soovijale teise projekti.
Millised on osalejate kohustused?
Noortevahetuse põhiprintsiip seisneb teadmises, et projekt on korraldatud kõikide osalevate riikide noorte koostöö tulemusena, ehk teisisõnu aitavad Eesti osalejad projekti korraldamisele kaasa. Tihtipeale on vajalik Eesti gruppidel läbi viia üks projekti teemaga kokku sobiv töötuba. Seminaridel ning koolitustel oodatakse osalejatelt väga aktiivset osalemist ning teemale võimalikult palju keskendumist. Kohustus on alati projekti tegevustest täiel määral osa võtta. Projektide puhul on oluline võtmetähtsus osalejate ettevalmistaval faasil, kus õpitakse tundma projektiga seotud temaatikat enne projekti toimumist. Osalejate panust oodatakse ka järeltegevuste faasis, kus osalejatel on roll suurendada projekti nähtavust ning võimendada projektiga saavutatavat mõju ühiskonnas.
Noortevahetustel ja koolitustel korraldatakse tihtipeale ka kultuuriõhtuid milles kõikide riikide esindajad osalevad. Kultuuriõhtu käigus on võimalik osalejatel tutvustada põgusalt oma kultuuri ning kodumaad. Osalejatelt ei oodata põhjalikku presentatsiooni, vaid huvitavaid fakte ning arusaama meie toidulauast.
Populaarseimate asjadena võetakse kaasa: Must leib, sinep, kilu, kama, küüslauguleivad, kommid, kali, Vana Tallinn või midagi muud, mis iseloomustab meie ajalugu ja kultuuri. Kultuuriõhtul on võimalik õpetada teistele nii kaerajaani kui teha põnev viktoriin. Organisatsioon annab kaasa organisatsiooni meened, lipu kui ka trükised.
Kas alaealistel on võimalik projektides osaleda?
Alaealistel on võimalik osaleda ainult noortevahetustel, erandlikel juhtudel noorsootöötajate koolitustel. Mõlema tegevustüübi puhul on oluline jälgida konkreetse projekti osalejate profiili kirjeldust. Alaealise osaleja puhul on alati vajalik on kahte kirjalikku kinnituskirja: hooldaja luba riigist lahkumiseks ning hooldaja kinnitus projektis osalemise kohta. Alaealiste heaolu eest vastutab noortevahetuse ajal grupijuht, logistika eest vastutab Avatud Ühiskond MTÜ. Aitame alaealistel täita vastavaid vajalikke dokumente.
Kes on grupijuht ja millised on tema kohustused?
Grupijuht on olemas ainult noortevahetuste projektidel (mitte koolitustel). Grupijuht on olemas igal osaleval riigil ning on vähemalt 18 aastat vana. Grupijuht esindab Eesti grupi huve enne noortevahetust, noortevahetuse ajal ja peale seda.
Grupijuhtidel on võimalik rääkida kaasa osalejate valimisel.
Grupijuht koordineerib Eesti gruppi ja suhtleb korraldajatega enne projekti. Grupijuht uurib välja, mida on vaja ette valmistada, kaasa võtta ja millal saab reisiraha tagasi.
Grupijuht kontrollib, et kõik osalejad saaksid reisipiletid ostetud (vajadusel annab nõu, kuidas/kust osta), kogub kõik piletid kokku ja saadab need korraldajatele.
Kui osalejatel on küsimusi seoses projektiga, siis edastab ta need korraldajatele ja jagab vastuseid kõigi projekti liikmetega.
Projektijuht kontrollib, et alla 18-aastastel osalejatel oleks olemas vanema kirjalik nõusolek projektis osaleda ning reisib nendega koos.
Kui projektil toimub ettevalmistav kohtumine (advance planning visit – APV) siis osaleb grupijuht sellel ja jagab saadud infot osalejatega.
Grupijuht korraldab enne noortevahetust kokkusaamise Eesti grupi liikmetega, kus saadakse üksteisega tuttavaks, räägitakse ootustest projekti suhtes, valmistatakse ette Eesti töötoad (või jaotatakse ära ülesanded, kes mida teeb) ja otsustatakse, mida kaasa võtta (näiteks rahvusõhtu jaoks).
Grupijuht on teadlik organisatsiooni tegevustest ja on valmis toetama Eesti gruppi organisatsiooni tutvustuse tegemisel (NB! See ei tähenda, et ta seda ise peaks tegema, aga tal on näiteks kaasas prinditud materjalid organisatsiooni kohta, mille põhjal saab teha tutvustuse).
Grupijuht esindab Eesti gruppi projekti ajal – osaleb grupijuhtide koosolekutel ja annab korraldajatele teada grupiliikmetel tekkinud probleemidest.
Grupijuht kogub kokku Eesti grupi arved, piletid ja pardakaardid ja tegutseb finantsarveldusega korraldajatega.
Tagasi Eestisse jõudes korjab grupijuht kokku piletid ja pardakaardid (mida kohapeal ei saanud ära anda) ja saadab need tähitud kirjaga korraldajatele (kui on vajalik).
Grupiliider kogub kokku inglise- ja eesti keelsed artiklid ning edastab need saatvale organisatsioonile.
Kas mul on vaja reisikindlustust?
Kõigepealt peaks kõigil projektis osalejatel olema kehtiv Euroopa ravikindlustuskaart. Kui sul seda ei ole, saad seda tellida www.eesti.ee (logi sisse id-kaardiga). Kõigil osalejatel on kohustuslik teha reisikindlustus, mis peab kindlasti sisaldama meditsiiniabi ja reisitõrke kindlustust. Reisitõrke kindlustus on vajalik siis, kui jääd enne projekti haigeks ja osaleda ei saa (siis saad kindlustuselt sõidukulud tagasi). Reisikindlustus on iga osaleja omavastutus, ning üldjuhul seda ei hüvitata.
Milliseid dokumente on mul vaja?
Euroopa Liidus reisimiseks on vajalik kehtiv ID-kaart või pass. Kui reisid mitte Euroopa Liidu liikmesriiki, on tavaliselt vajalik pass (mis peab kehtima vähemalt 3-6 kuud pärast reisi). Sellised riigid on näiteks Gruusia, Armeenia, Türgi jt. Samuti on vajalik pass (ID-kaardist ei piisa) kui sul on vahemaandumine mitte Euroopa Liidu riigi lennujaamas (näiteks Moskvas, Istanbulis).
Kuidas toimub reisikulude hüvitamine ja lennupiletite ostmine?
Sõidukulusi hüvitatakse vastavalt Euroopa Komisjoni vahemaa-kalkulaatori piirmäärale. Sõidukuludeks loetakse kulutusi, mis on tekkinud teekonnal kodust kuni projekti toimumiskohta ja tagasi. Reisikulude alla kuulub ka sihtriigis lennujaamast sõitmine projekti sihtkohta. Kasutada võib ühistransporti, lennukit ja laeva. Takso ega isikliku sõiduauto kulusi üldjuhul ei kaeta, kuid alati on võimalik konkreetse korraldajaga küsimust arutada.
Reisipiletite ostmine tuleb osalejatel kooskõlastada grupijuhiga, kes konsulteerib meiega ning projekti korraldajatega. Osalejatel on võimalik kõikidel eraldi osta endale pilet, paluda abi grupijuhilt või Avatud Ühiskonna liikmetelt. Samas on Avatud Ühiskond MTÜ’l võimalik tasuda lennupiletite kulu vähesemate võimalustega osalejate eest.
Soovitame vaadata väljalende ka Riiast, sest on tihti ilmnenud, et on oluliselt odavam sõita bussiga Riia lennujaama ning lennata edasi projekti sihtriiki.
Lennupileteid soovitame vaadata siit: http://bookinghouse.com
Bussipileteid soovitame vaadata siit: http://www.ecolines.net/ või http://www.luxexpress.eu/.
Sõidukulude hüvitamine sõltub projektist ning korraldajast. Hüvitamise protsess on võimalik korraldajatega ennem läbi arutada. Reisikulude hüvitamine toimub peale projekti kui osalejad on saatnud postiga kodumaalt kõik dokumendid korraldajatele.
Oluline on teada, et teinekord võib minna raha tagasi saamisega mitu kuud. Selleks, et vältida segadust, peaks juba enne projekti küsima, et millal on konkreetne raha tagasi saamise aeg. Samuti tuleb arvestada, et postiga parda kaarte saates võib see aega võtta mitu kuud (nt saates Makedooniasse, Gruusiasse jne) – sellest tulenevalt soovitame alati online check-in’i.
Kuidas on võimalik, et Euroopa Liit toetab projekte mis toimuvad väljaspool Euroopa Liitu?
Erasmus+ on avatud laiale üksikisikute ja organisatsioonide ringile, kuid nende võimalused osaleda on meetmete ja riikide kaupa erinevad.
Üksikisikud saavad kasutada paljusid erinevaid Erasmus+ raames rahastatavaid võimalusi, kuid enamjaolt toimub see programmis osaleva organisatsiooni kaudu. Üksikisikute ja organisatsioonide osalemisvõimalused sõltuvad nende asukohariigist.
Osalemiskõlblikud riigid on jagatud kaheks: programmiriikideks ja partnerriikideks. Programmiriigid saavad osaleda kõigis programmi Erasmus+ meetmetes, partnerriigid aga vaid osades neist ja seda teatavatel eritingimustel. Partnerriikide hulka kuuluvad näiteks Põhja Makedoonia, Island, Liechtenstein, Norra, Serbia. Türgi, Ühendkuningriik jt.
Lisateave (nii üksikisikute kui ka organisatsioonide) osalemisõiguse kohta on kättesaadav konkreetseid võimalusi käsitlevatel lehekülgedel ja programmijuhendis.
Milliste regulatsioonidega pean arvestama COVID-19 pandeemiast tulenevalt?
Soovitame jälgida pidevalt sihtriigi nõudeid Välisministeeriumi ja Reisitargalt veebilehelt. Õpirännetes osalemist soovitame tungivalt ainult vaktsineeritud inimestele. Vaktsineerimata inimesed peavad tegema Eestist lahkudes ning Eestisse naastes PCR-testi 72h või antigeeni testi 48h enne reisi toimumist. Testide tegemise kulu osalejale ei hüvitata.