Õpiränne: “Breaking Myths Building (inclusive) Worlds!”
Asukoht: S. João da Madeira, Portugal ()
Toimumise aeg. Advanced Preparatory Visit : 08.11.2021 – 09.11.2021 (+2 travel days)
Toimumise aeg. Training Course : 22.11.2021 – 26.11.2021 (+2 travel days)
Toimumise aeg. Youth Exchange : Toimub jaanuaris, kuupäevad täpsustamisel
Õpirände saatvaks organisatsiooniks on Avatud Ühiskond MTÜ. Koolituse eesmärk on tuua kokku üliõpilased, noored, vabatahtlikud, õpetajad, noorsootöötajad ning projekti temaatika vastu huvi tundvad ühiskonna liikmed, et vahetada kogemusi ja mõtestada üldise eesmärgina kuidas omandada sügavamaid teadmisi Euroopa noortestrateegia kohta ning noorsootöö suundadest aastatel 2019-2027. Koolitus keskendub noorte võimestamisele kohalikul tasandil, kuid samas loob paremad eeldused, et toetada sihtrühma ka rahvusvahelise noorsootöö valdkonnas.
Õpiränne on üheks programmi Euroopa Noored kandvaks ja arendavaks jõuks, sest selle kaudu kujundatakse tulevikku silmas pidades noorsootöö kvaliteeti. See toimub peamiselt läbi rahvusvahelise kogemustevahetuse ning noorsootöötajate täiendkoolituse, aga ka rahvusvaheliste võrgustike ja partnerlussuhete arengu toetamise. Noorsootöötajate õpirände kaudu edendatakse väga erinevaid tegevusvorme – alates diskussioonidest Euroopa noorsoopoliitika päevakorralistel teemadel ja lõpetades konkreetsete projektide teostuseks vajalike partnerlussuhete arendamisega. Noorsootöötajate osalus õpirändes panustab samuti organisatsiooni tegevussuutlikkuse arengusse. Aastal 2021 pööratakse Erasmus+ programmis erilist tähelepanu noorsootöötajate pädevuste arendamisele ja meetodite jagamisele, mis aitavad edasi anda meie ühiskonna põhiväärtusi ja ära hoida noorte radikaliseerumist.
Avatud Ühiskond MTÜ on korraldanud perioodil 2017-2021 enam kui 100 Erasmus+ noortevahetust, õpirännet või strateegilist partnerlust. Organisatsiooni osalusel toetatud projektide eelarveline maht on ca 4 000 000€. Avatud Ühiskond MTÜ on:
- Eesti hariduse infosüsteemis (EHIS) registreeritud täiskasvanute täienduskoolitusasutusena (majandustegevusteade nr: 209280);
- Töötukassa koolituskaardi partner, et toetada tööotsijate töölesaamiseks vajalike kompetentse.
- Rahvusvahelise noorteinfo võrgustiku Eurodeski endine liige ning Haridus- ja Noorteameti partner.
Projekti töökeel on inglise keel ning sellest lähtuvalt on projektiga seonduv informatsioon ning registreerimine lisatud vastavalt. Korduma kippuvate küsimustega on võimalik tutvuda siin. Kõikide küsimustega võib meie poole pöörduda eesti keeles: info@uhiskond.ee
Pöörame tähelepanu, et tegemist on mitme-astmelise projektiga. Projekti raames toimub ettevalmistav kohtumine projekti koordinaatoritele, koolitus õpetajatele ja noorsootöötajatele ning noortevahetus koos noortega. Projekti eesmärk on leida lahendusi ATH-diagnoosiga laste igapäevasesse ellu kaasamisel ning kuidas nende diskrimineerimist vähendamiseks. Projekti koordinaatoriks on Portugali hüperaktiivsete laste tugiühing.
General information and description of the project – Objectives
The project is co-funded through Erasmus+ Programme, coordinated by European Commission. Erasmus+ is the EU programme 2021-2027 for Education, Training, Youth and Sport. The Erasmus+ programme aims to boost skills and employability, as well as modernise Education, Training, and Youth work. Erasmus+ will support transnational partnerships among Education, Training, and Youth institutions and organisations to foster cooperation and bridge the worlds of Education and work.
The project takes place in three parts.
At the beginning of the project, an advanced preparatory visit will take place. Estonia will be represented by two participants. The meeting will take place 08.11.2021 – 09.11.2021.
In the middle of the project, there will be a training course. Estonia will be represented by four youth workers or volunteers who are interested in the topic. The aim of the meeting is to exchange good practices on how to work with adolescents who’re suffering from ADHD.
At the end of the project there will be a youth exchange. Youth exchange will include 6 young people that are suffering from ADHD.
Learning objectives and activities of the training course are:
We intend to respond to the social problem of discrimination and social exclusion of children and young people with ADHD and/or other difficulties due to the lack of knowledge and methods of intervention that are inclusive and appealing to their personal and social development. It is estimated that Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) «affects 5 to 8% of school-age children, presenting several challenges for themselves and parents and caregivers, teachers and operational assistance» (Source ADHD- Club) Children and young people who suffer from ADHD are seen as agitated, immature, inconvenience, irresponsible, lazy, etc., which emphasizes discrimination – and consequent social exclusion – social isolation and the personal devaluation they are subjected to.
There is an immense incomprehension and a total lack of knowledge on ways to intervene and interact with children and young people with some difficulty, especially on the part of families, teachers, educators and/or the community, which they review in traditionalist methods (for example medication) the solution to the problem. Nevertheless, these steps condition the inclusion, integration and performance of children and young people in different contexts and limit their personal and social development, their potential and their future, since they do not have the opportunities to develop new fundamental competencies and experiences. We consider it essential to equip youth workers who deal, daily, with children and/or young people with some limitations with new competencies and inclusive and appealing intervention methods. Empowered and aware, they can work with them and encourage full, inclusive and integrated development in society and work with families, teachers, educators and/or the community in order to break myths and build new worlds!
To this end, we outline the objectives for the BMB(I)W project:
– The social inclusion of children and young people with ADHD and/or social exclusion as a result of fewer opportunities;
– Improving the quality of life of children and young people with ADHD and/or in situations of social exclusion, assuming an effective response to their expectations and enhancing opportunities for personal and social development;
– The empowerment of youth workers, through the development of new essential competencies and methods of intervention and interaction capable of contributing to the solution of the social problem;
– The recognition of inclusive practices, methods and methodologies, focused on the methodology non-formal education (NFE), which allow an improvement in the performance of youth workers;
– The awareness of social agents (including families, teachers, educators, etc) and the community about the project’s theme and the importance of changing thoughts and attitudes;
– The awareness of social agents and the community to the importance of European social values, expressed in the Paris Declaration, such as respect for human dignity, equality, respect for human rights, non-discrimination, tolerance;
The BMB(I)W project is structured in four major phases:
1. Preparation (local) Preparation activities, as the name implies, aim to prepare participants for active involvement in the project and mobility activity. With the reinforcement of their responsibilities and tasks, of linguistics, interculturality and risk prevention, assuming a direct commitment to the inclusion of the fewer opportunities, these activities are essential for voluntary, participatory, inclusive, conscious and critical participation. The participants in these activities are youth workers
2. Implementation (European mobility) The Training Course is the core activity of this phase. This is the moment of face-to-face interaction between participants representing the local working groups, where competencies and learning are developed. NFE, present in all phases, will be the driver for the empowerment of participants. Through reflection, sharing debate, co-creation, experimentation and knowledge transfer, those involved will have new predispositions to intervene and interact with children and young people in social exclusion
3. Monitoring and evaluation (local) Monitoring and evaluation activities are ongoing. These focus on monitoring and evaluating the project, the participants, the Consortium and the development of competencies and learning. They intend to ensure the smooth running of the project so that the objectives, results and expected impacts are achieved; that quick solutions to eventual conflicts can be ensured and the project can be adjusted at any time
4. Dissemination and exploitation of results (local) The activities of dissemination and exploitation of results are activities aimed at maximizing the potential for the social impact of the project, through the dissemination of results, increasing the visibility of the Erasmus+ Programme and the BMB(I)W project, increasing the visibility of organisations and the work developed, the exploitation of results; raising awareness of existing opportunities under the Programme and/or promoted by the organisations themselves and the strengthening partnerships.
The expected results for the BMB(I)W project are:
1.Tangible results
-Manual of good practices: BMB(I)W – Manual of Good Practices;
-Materials and content developed throughout the project.
2.Intangible results
Competences and learning within the European Framework of Reference for Key Competences for Lifelong Learning and complementary results (especially in the professional field) related to the empowerment-learning process, pedagogy and team management in youth work.
In terms of social impacts, the following are expected (as an example):
-Development of knowledge and methods of intervention and interaction with children and young people with ADHD and/or who face some situation of disadvantage compared to their peers;
-Reinforcement of knowledge about the NFE methodology and the ability to incorporate organizational dynamics and empowerment processes for target groups;
-Recognition of practices, visions and experiences developed in the countries of the consortium that allow a work increasingly oriented towards social inclusion;
-Recognition of the potential of different methodologies in intervention and interaction work with children and young people and their appropriation in daily dynamics;
-Improvement of the work developed, either through the incorporation of knowledge, or through the dynamization of activities and differentiating, innovative and inclusive dynamics;
-Improvement of the ability to identify, understand and act on emerging social problems that limit social evolution;
-Improving intervention with children and young people with fewer opportunities, thanks to the sharing of views and working methods;
-Improvement of the capacity for external action and representation of the organization in international activities;
-Greater motivation at work and in professional life, satisfying the personal objectives and the goals of the target groups on which it intervenes;
-Greater predisposition to integrate empowerment opportunities, not only within the scope of the Erasmus+ Programme, but also with programs with common priorities;
-Greater ability to intervene externally (transnational), thanks to the improvement and reinforcement of management, design, preparation, monitoring and evaluation and dissemination competencies;
-More innovative and improved intervention, by adjusting the initiatives to the real needs and expectations of young people and the integration of mechanisms for the recognition and validation of competencies;
-Intervention more targeted and able to respond to the needs of those who face obstacles with fewer opportunities;
-Recognition of a more dynamic, modern, committed and professional environment in organisations, thanks to the empowerment of youth workers, consolidated synergies and openness to the integration of inclusive practices and strategies;
-Ability to introduce changes and/or improvements in the dynamics of organisations that are reflected in increasing initiatives, adjusting to emerging needs and promoting access to opportunities;
-Recognition of the NFE as a complementary methodology, increasingly stronger and adjusted to the expectations and needs of children and young people, and with the potential to promote personal and social changes;
-Awareness of European priorities such as social inclusion and the role of each party in the definition of solutions, strategies and actions for improvement;
-Enhancing the role of youth workers and organisations in promoting social change.
Who can participate in the training course:
Participants should be 18+ years old, motivated to take part in all stages of the project (preparation, realization, follow up), have a fluent command of the English language, the gender balance in the group is advisable but not compulsory.
As a participant of the Training Course
✓ Youth workers, youth leaders who directly work with young people with different cultural backgrounds or young people with a strong desire to find out more about the concept.
✓ Having organisational support for further cooperation;
✓ Open to recognise own stereotypes and prejudices and work on these;
✓ Willing to adapt intercultural education into their youth work realities based on the needs of their target groups;
✓ Ready to take part in the whole project;
✓ To be able to communicate English language.
✓ Ready to take part in the whole seminar and take facilitator role for certain workshops;
✓ You want to know how to build and promote inclusive societies;
✓ You have a personal motivation for mobility. You are dedicated to working with young people in your local community
As a participant of the Youth Exchange:
✓ You are open to recognise own stereotypes and prejudices to work with these in an intercultural environment;
✓ You are ready to take part in the whole project;
✓ You are ready to take part in the whole youth exchange and take a facilitator role for certain workshops;
✓ You want to know how to build and promote inclusive societies;
✓ You have a personal motivation for mobility.
✓ Interested in the subject of the project and are fully involved in all activities and want to learn more about different cultures;
✓ It must be the first youth exchange for the majority of the group. In the selection process, participants with fewer experiences will be preferred;
✓ Participants with fewer opportunities will be preferred in the selection process, such as young people with different social charges, young people with lower educational attainment, children from large families, young people living in poverty, immigrants, refugees, or ethnic, religious and religious minorities;
✓ Gender balance should be maintained in groups;
✓ Participants must be between 16 and 25;
✓ The participant must be able to handle the communication level in English.
Working methods used
The course is strongly based on experiential learning (learning by doing), with adequate time allocated for debriefing and reflection throughout the whole program as the process will be highly personal and aim for attitudinal changes, therefore, the reflection is very important part of the process (as the educational team is well aware of). Generally, the working methods will be rather non-formal and participative. The methods are chosen in a way to allow for a maximum of substantial learning effects, meet the needs of the group and encourage a high level of participation in a very unique way in the process of the training. It is very important to take the “real-life” cases and the experience of the participants, their organizations and from other youth workers and from the field. The working methods used this training are chosen so that to offer the possibility of equal involvement of each participant, every person being stimulated to dialogue and intercultural learning, to reflection and experiential learning, to activation of personal resources. Our main goal is to build long term relationships between the participants and partners. The training has a draft program, but the activities will be constructed and adapted to group needs taking into account the reactions of participants, their feedback, their expressed needs, their experience and the group process. The training includes the evaluation part which will consist of a questionnaire and will also be focused on process and reflection on information and methods used in training reported to personal experience and changes they can bring inside the organization.
The methodology is based on the non-formal educational concept. Non formal learning (NFL) is the learning which takes place through planned activities (in terms of learning objectives and learning time) where some form of learning support is present, but which is not part of the formal education and training system. A variety of working methods are used to implement youth exchange activities such as drama techniques (improvisation games, role play, fantasy, mimicry), creative techniques (brainstorming, crafting, visualization) and discussion techniques (debate, group work, simulations, discussions, workshops).. You may find out different non-formal learning methods from SALTO-YOUTH’s informational centre. Commonly there are ice-breakers, team-building games and energizers used in Erasmus+ projects.
Coordinating and participating organizations
Relevant information:
The Erasmus + Programme will cover 100% of the accommodation, food and activities and will reimburse 100% of the travel costs for the participants – up to the limit stated in the distance band. It is recommended to have disposal for small expenses. Take a look at our Frequently Asked Questions below. Please fill in this form to apply. If you have any questions, don’t hesitate to get in touch: info@uhiskond.ee. The participation fee is 40€.
Participants will receive a “Youthpass” certificate which describes and validates the non-formal and informal learning experience gained during the project. Youthpass is a European recognition tool for non-formal and informal learning in youth work, developed by SALTO, initially for the Youth in Action programme. Youthpass is for projects funded by Erasmus+ youth programmes and helps the participants of those projects to record their learning and skills development, which could then be used to support job applications or applications for further courses for example. The applicants will be notified after the end of the selection process.
Registration deadline: 31.10.2021
Millega tegeleb organisatsioon Avatud Ühiskond MTÜ?
Avatud Ühiskond MTÜ on korraldanud perioodil 2017-2021 enam kui 100 Erasmus+ noortevahetust, õpirännet või strateegilist partnerlust. Organisatsiooni osalusel toetatud projektide eelarveline maht on umbkaudselt 4 000 000€. Avatud Ühiskond MTÜ on korraldanud õpirändeid ka Eestis koos välisvabatahtlikega:
Avatud Ühiskond on noorte huvide eest seisev rahvusvaheline vabaühendus, mis näeb enda eesmärgina kohaliku tasandi arengu soodustamist ja kodanikuühiskonna arendamist. Organisatsiooni suunda on võimalik kujundada igal aktiivsel liikmel, kes tahab oma ideid teostada ja või teiste ideede teostamisele kaasa aidata läbi avatud ühiskonna põhimõtete. Avatud Ühiskonna põhitegevuseks on rahvusvahelistumise võimaldamine Eesti organisatsioonidele ning strateegiliste koostööprojektide koordineerimine. Avatud Ühiskond MTÜ koolituskeskuse klientideks on avalik-, era- ja kolmas sektor. Koolitusi korraldatakse vastavalt kliendi vajadustele eesti, inglise ja vene keeles läbi riikliku koolitustellimuse, töötukassa koolituskaardi partneri koolituste, avalike koolituste. Avatud Ühiskonna koolituskoja eesmärk on olla usaldusväärne koolitaja, mistõttu on ühingu lektorid eriala tunnustatud spetsialistid Eestis ja välismaal. Õppejõududel ning lektoritel on põhjalikud teadmised õpetatavast valdkonnast ning pikaajaline kogemus koolituste läbiviimisel.
Avatud Ühiskond MTÜ on:
– Eesti hariduse infosüsteemis (EHIS) registreeritud täiskasvanute täienduskoolitusasutusena (majandustegevusteade nr: 209280);
– Töötukassa koolituskaardi partner, et toetada tööotsijate töölesaamiseks vajalike kompetentse.
– Rahvusvahelise noorteinfo võrgustiku Eurodesk liige ning Haridus- ja Noorteameti partner.
Kuidas rahastatakse noortevahetusi ja õpirännete projekte?
Tegevusi rahastatakse Euroopa Liidu Erasmus+ programmi eelarve vahenditest. Erasmus+ on Euroopa Liidu hariduse, koolituse, noorte ja spordi toetusprogramm. Programmi eelarve on üle 26 miljardi euro ning see annab üle 12 miljonile eurooplasele võimaluse välismaal õppida, koolitustel osaleda, kogemusi saada ja vabatahtlikku tööd teha.
Aastani 2027 rakendatav programm Erasmus+ ei paku palju erinevaid võimalusi mitte ainult üliõpilastele, vaid ka üksikisikutele ja organisatsioonidele, sest selle alla on koondatud seitse varasemat eraldiseisvat programmi.
Programmi Erasmus+ eesmärk on toetada majanduskasvu, tööhõivet ning sotsiaalset võrdsust ja kaasatust. Samuti püütakse Erasmus+ abil edendada oma partnerite jätkusuutlikku arengut kõrghariduse valdkonnas ning toetada ELi noorsoostrateegia eesmärkide saavutamist.
Mis on Erasmus+ programm?
Erasmus+ programmi raames on võimalik teostada rahvusvahelisi noortevahetusi, Euroopa vabatahtlikku teenistust, noorsootöötajate õpirännet, rahvusvahelist noortealgatust, strateegilist koostööd, noorte osalusprojekte, rahvusvahelisi koolitusi. Erasmus+ programm on suunatud mitteformaalse õppe meetodite kasutamisele. Mitteformaalne õpe on eesmärgistatud, kuid vabatahtlik õpe, mis toimub erinevates keskkondades ja olukordades. Tegevused ja kursused on planeeritud, kuid harva tavapärase struktuuri ja õppekavaga. Õpe on suunitletud kindlale sihtrühmale ning ei ole orienteeritud õpitulemuste hindamiseks.
Erasmus+ tulemused avaldatakse aruannete ja statistikakogumikena ning samuti Erasmus+ projektitulemuste platvormi kaudu, kus on esitatud suurem osa programmi raames rahastatud algatustest ning valik headest tavadest ja edulugudest.
Lähemalt on võimalik lugeda Erasmus+ programmi kohta SA Archimedese noorteagentuuri koduleheküljelt.
Organisatsioonid, kes soovivad osaleda programmis Erasmus+, võivad tegeleda mitmete arengu- ja võrgustike loomise meetmetega, sealhulgas oma töötajate kutseoskuste strateegilise parandamise, organisatsioonilise suutlikkuse arendamisega, ning luua riikidevahelisel koostööl põhinevaid partnerlussuhteid teiste riikide organisatsioonidega, et välja töötada uuenduslikke väljundeid ja vahetada parimaid tavasid.
Lisaks hõlbustavad organisatsioonid üliõpilaste, töötajate, praktikantide, vabatahtlike, noorsootöötajate ja noorte õpirännet.
Osalevad organisatsioonid saavad samuti kasu – suureneb suutlikkus tegutseda rahvusvahelisel tasandil, paranevad juhtimisoskused, laieneb juurdepääs rahastamisvõimalustele ja projektidele, paraneb projektide ettevalmistamise, haldamise ja järelmeetmete kvaliteet ning tekivad võimalused pakkuda osalevate organisatsioonide üliõpilastele ja töötajatele ligitõmbavamaid võimalusi.
Erasmus+ programmi alla kuuluvad kolm põhimeedet:
1. põhimeede: üksikisikute õpiränne
1. põhimeetme eesmärk on soodustada üliõpilaste, töötajate, praktikantide, õpipoiste, vabatahtlike, noorsootöötajate ja noorte liikuvust. Organisatsioonid saavad korraldada üliõpilaste ja töötajate saatmist või vastuvõtmist osalevatest riikidest, samuti organiseerida õpetamis-, koolitus-, õppe- ja vabatahtlikku tegevust.
2. põhimeede: innovatsioon ja head tavad
2. põhimeetme eesmärk on arendada haridus-, koolitus- ja noortevaldkonda viie peamise meetme kaudu.
- Strateegilised partnerlused – innovatsiooni toetamine asjaomases valdkonnas, ühisalgatused koostöö, vastastikuse õppe ning kogemuste jagamise edendamiseks
- Teadmusühendused – innovatsiooni soodustamine kõrghariduses ning kõrghariduse kaudu koostöös ettevõtjatega, panustamine õpetamist ja õpet käsitlevatesse uutesse lähenemisviisidesse, ettevõtluse hõlmamisesse hariduses ning kõrgharidussüsteemide ajakohastamisse Euroopas
- Valdkondlikud oskusühendused – oskuste nappuse probleemi lahendamine ning parema kooskõla tagamine kutsehariduse ja -koolituse ning tööturu vajaduste vahel. Oskusühendused pakuvad võimalusi kutsehariduse ja -koolituse ajakohastamiseks, teadmiste ja parimate tavade vahetamiseks, välismaal töötamise julgustamiseks ning kutsekvalifikatsioonide tunnustamise edendamiseks
- Suutlikkuse suurendamise projektid kõrghariduse valdkonnas – kõrghariduse ajakohastamise sellele juurdepääsu andmise ning selle rahvusvaheliseks muutmise toetamine partnerriikides
- Suutlikkuse suurendamise projektid noorte valdkonnas – noorsootöö, mitteformaalse õppimise ja vabatahtliku töö arendamine ning mitteformaalse õppe võimaluste edendamine partnerriikides.
3. põhimeede: Poliitikareformi toetamine
3. põhimeetme eesmärk on suurendada noorte osalemist demokraatlikus elus, eelkõige aruteludes poliitikakujundajatega, ning arendada teadmisi sellistes valdkondades nagu haridus, koolitus ja noored.
Mis on noortevahetus?
Rahvusvaheline noortevahetus on erinevatest Euroopa riikidest pärit noortegruppide omavaheline koostööprojekt, mis on välja töötatud ja ellu viidud noorte poolt ning kus tegeletakse noorte jaoks oluliste teemadega. Projekt võib kesta 5-21 päeva. Noortevahetus on hea võimalus õppida tundma teisi kultuure ja noori teistest riikidest ning tegeleda just nende teemadega, mis on noorte jaoks olulised. Noortevahetuses saavad osaleda noored vanuses 13–30 eluaastat, oluline pole noore perekonnaseis, haridustase, rahvus ega keeleoskus. Noortevahetuses osalemiseks on tähtsaim noore soov kogeda ja õppida midagi uut.
Noortevahetuses osalevad ka grupijuhid, kellel puudub ülemine vanusepiir (kuid kes peavad olema vähemalt 18 aastat vanad).
Mis on noorsootöötajate õpiränne, koolitused ja seminarid?
Noorsootöötajate õpirände võimaluste hulka kuuluvad näiteks koolitused, seminarid, õppevisiidid ja erialast kompetentsi tõstvad projektid. Noorsootöötajate õpiränne on mõeldud noorsootöötajatele, õpetajatele, treeneritele, koolitajatele, noortejuhtidele ja paljudele teistele, kellel on juba kogemus noorsootöös ning kes tahaksid omandada uusi teadmisi, oskuseid ja hoiakuid just projekti poolt pakutavas valdkonnas. Noorsootöötajate õpiränne on eelkõige mõeldud inimestele, kes on üle 18 aasta vanad. Keskmiselt kestavad noorsootöötajate õpirände projektid 5-10 päeva. Peamine on muidugi osaleja huvitatus projekti teemast ning kokkupuude noosootööga ei ole ilmtingimata vajalik.
Milline on õpirände ja noortevahetuse erinevus?
Noortevahetusel on sätestatud vanusepiirang 13-30 ning on mõeldud konkreetselt noortele. Koolitus (noorsootöötajate õpiränne) on projekt, mis on mõeldud juba teatava kogemusega noortejuhtidele ja noorsootöötajatele. Koolituse puhul on kaasatud professionaalsed koolitajad, kes juhendavad tegevusi. Noortevahetuse puhul viivad tegevusi läbi osalevad noored kõikidest riikidest ning peamine on kõikide osalejate kaasamine. Koolitused on sisutihedamad, tegeletakse konkreetse valdkonnaga ning vaba aega ja väljasõite on minimaalselt. Noortevahetustel on temaatilise suunitlusega, kuid sellest olulisem on teiste kultuuride tundmaõppimine, uue kogemuse saamine ja sõprade leidmine.
Kuidas toimub osalejate valimine projektidesse?
Eestit esindavad osalejad valivad välja Avatud Ühiskond MTÜ juhatuse liikmed. Noortevahetuste puhul on otsustusprotsessis osaleda ka grupijuhil.
Osalejate valikul võetakse arvesse peamiselt korraldajate poolt sätestatud tingimusi ning kandideeriva inimese motiveeritust. Noortevahetustetele on võimalik kandideerida kõikidel 13-30 aastastel noortel ning ainus tingimus osalejale on suhtlustasandil inglise keele oskus ja soov projektis osaleda. Noortevahetuses prioritiseerime ainult vähemate võimalustega noori eelisjärjekorras – töötud või majanduslikult halval järjel olevad noored, hajaasustustes elavad noored, usu- ja rahvusvähemused ning tervislikust seisundist põhjustatud vähemate võimalustega noori. Seminaridele ja koolitustele valime inimesed, kes on vähemalt 18 aastat vanad ning omavad valdkonnaga suuremat kokkupuudet kui keskmine inimene või on sügavalt enda teadmiste suurendamisest huvitatud.
Osalejate valimise protsess on kõikidele kandideerijatele sama ning on leitav meie koduleheküljelt. Kõikide kandideerijatega võetakse ühendust ja kui ühele projektile on liiga palju soovijaid, siis kindlasti proovime leida soovijale teise projekti.
Millised on osalejate kohustused?
Noortevahetuse põhiprintsiip seisneb teadmises, et projekt on korraldatud kõikide osalevate riikide noorte koostöö tulemusena, ehk teisisõnu aitavad Eesti osalejad projekti korraldamisele kaasa. Tihtipeale on vajalik Eesti gruppidel läbi viia üks projekti teemaga kokku sobiv töötuba. Seminaridel ning koolitustel oodatakse osalejatelt väga aktiivset osalemist ning teemale võimalikult palju keskendumist. Kohustus on alati projekti tegevustest täiel määral osa võtta. Projektide puhul on oluline võtmetähtsus osalejate ettevalmistaval faasil, kus õpitakse tundma projektiga seotud temaatikat enne projekti toimumist. Osalejate panust oodatakse ka järeltegevuste faasis, kus osalejatel on roll suurendada projekti nähtavust ning võimendada projektiga saavutatavat mõju ühiskonnas.
Noortevahetustel ja koolitustel korraldatakse tihtipeale ka kultuuriõhtuid milles kõikide riikide esindajad osalevad. Kultuuriõhtu käigus on võimalik osalejatel tutvustada põgusalt oma kultuuri ning kodumaad. Osalejatelt ei oodata põhjalikku presentatsiooni, vaid huvitavaid fakte ning arusaama meie toidulauast.
Populaarseimate asjadena võetakse kaasa: Must leib, sinep, kilu, kama, küüslauguleivad, kommid, kali, Vana Tallinn või midagi muud, mis iseloomustab meie ajalugu ja kultuuri. Kultuuriõhtul on võimalik õpetada teistele nii kaerajaani kui teha põnev viktoriin. Organisatsioon annab kaasa organisatsiooni meened, lipu kui ka trükised.
Kas alaealistel on võimalik projektides osaleda?
Alaealistel on võimalik osaleda ainult noortevahetustel, erandlikel juhtudel noorsootöötajate koolitustel. Mõlema tegevustüübi puhul on oluline jälgida konkreetse projekti osalejate profiili kirjeldust. Alaealise osaleja puhul on alati vajalik on kahte kirjalikku kinnituskirja: hooldaja luba riigist lahkumiseks ning hooldaja kinnitus projektis osalemise kohta. Alaealiste heaolu eest vastutab noortevahetuse ajal grupijuht, logistika eest vastutab Avatud Ühiskond MTÜ. Aitame alaealistel täita vastavaid vajalikke dokumente.
Kes on grupijuht ja millised on tema kohustused?
Grupijuht on olemas ainult noortevahetuste projektidel (mitte koolitustel). Grupijuht on olemas igal osaleval riigil ning on vähemalt 18 aastat vana. Grupijuht esindab Eesti grupi huve enne noortevahetust, noortevahetuse ajal ja peale seda.
Grupijuhtidel on võimalik rääkida kaasa osalejate valimisel.
- Grupijuht koordineerib Eesti gruppi ja suhtleb korraldajatega enne projekti. Grupijuht uurib välja, mida on vaja ette valmistada, kaasa võtta ja millal saab reisiraha tagasi.
- Grupijuht kontrollib, et kõik osalejad saaksid reisipiletid ostetud (vajadusel annab nõu, kuidas/kust osta), kogub kõik piletid kokku ja saadab need korraldajatele.
- Kui osalejatel on küsimusi seoses projektiga, siis edastab ta need korraldajatele ja jagab vastuseid kõigi projekti liikmetega.
- Projektijuht kontrollib, et alla 18-aastastel osalejatel oleks olemas vanema kirjalik nõusolek projektis osaleda ning reisib nendega koos.
- Kui projektil toimub ettevalmistav kohtumine (advance planning visit – APV) siis osaleb grupijuht sellel ja jagab saadud infot osalejatega.
- Grupijuht korraldab enne noortevahetust kokkusaamise Eesti grupi liikmetega, kus saadakse üksteisega tuttavaks, räägitakse ootustest projekti suhtes, valmistatakse ette Eesti töötoad (või jaotatakse ära ülesanded, kes mida teeb) ja otsustatakse, mida kaasa võtta (näiteks rahvusõhtu jaoks).
- Grupijuht on teadlik organisatsiooni tegevustest ja on valmis toetama Eesti gruppi organisatsiooni tutvustuse tegemisel (NB! See ei tähenda, et ta seda ise peaks tegema, aga tal on näiteks kaasas prinditud materjalid organisatsiooni kohta, mille põhjal saab teha tutvustuse).
- Grupijuht esindab Eesti gruppi projekti ajal – osaleb grupijuhtide koosolekutel ja annab korraldajatele teada grupiliikmetel tekkinud probleemidest.
- Grupijuht kogub kokku Eesti grupi arved, piletid ja pardakaardid ja tegutseb finantsarveldusega korraldajatega.
- Tagasi Eestisse jõudes korjab grupijuht kokku piletid ja pardakaardid (mida kohapeal ei saanud ära anda) ja saadab need tähitud kirjaga korraldajatele (kui on vajalik).
- Grupiliider kogub kokku inglise- ja eesti keelsed artiklid ning edastab need saatvale organisatsioonile.
Kas mul on vaja reisikindlustust?
Kõigepealt peaks kõigil projektis osalejatel olema kehtiv Euroopa ravikindlustuskaart. Kui sul seda ei ole, saad seda tellida www.eesti.ee (logi sisse id-kaardiga). Kõigil osalejatel on kohustuslik teha reisikindlustus, mis peab kindlasti sisaldama meditsiiniabi ja reisitõrke kindlustust. Reisitõrke kindlustus on vajalik siis, kui jääd enne projekti haigeks ja osaleda ei saa (siis saad kindlustuselt sõidukulud tagasi). Reisikindlustus on iga osaleja omavastutus, ning üldjuhul seda ei hüvitata.
Milliseid dokumente on mul vaja?
Euroopa Liidus reisimiseks on vajalik kehtiv ID-kaart või pass. Kui reisid mitte Euroopa Liidu liikmesriiki, on tavaliselt vajalik pass (mis peab kehtima vähemalt 3-6 kuud pärast reisi). Sellised riigid on näiteks Gruusia, Armeenia, Türgi jt. Samuti on vajalik pass (ID-kaardist ei piisa) kui sul on vahemaandumine mitte Euroopa Liidu riigi lennujaamas (näiteks Moskvas, Istanbulis).
Kuidas toimub reisikulude hüvitamine ja lennupiletite ostmine?
Sõidukulusi hüvitatakse vastavalt Euroopa Komisjoni vahemaa-kalkulaatori piirmäärale. Sõidukuludeks loetakse kulutusi, mis on tekkinud teekonnal kodust kuni projekti toimumiskohta ja tagasi. Reisikulude alla kuulub ka sihtriigis lennujaamast sõitmine projekti sihtkohta. Kasutada võib ühistransporti, lennukit ja laeva. Takso ega isikliku sõiduauto kulusi üldjuhul ei kaeta, kuid alati on võimalik konkreetse korraldajaga küsimust arutada.
Reisipiletite ostmine tuleb osalejatel kooskõlastada grupijuhiga, kes konsulteerib meiega ning projekti korraldajatega. Osalejatel on võimalik kõikidel eraldi osta endale pilet, paluda abi grupijuhilt või Avatud Ühiskonna liikmetelt. Samas on Avatud Ühiskond MTÜ’l võimalik tasuda lennupiletite kulu vähesemate võimalustega osalejate eest.
Soovitame vaadata väljalende ka Riiast, sest on tihti ilmnenud, et on oluliselt odavam sõita bussiga Riia lennujaama ning lennata edasi projekti sihtriiki.
Lennupileteid soovitame vaadata siit: http://bookinghouse.com
Bussipileteid soovitame vaadata siit: http://www.ecolines.net/ või http://www.luxexpress.eu/.
Sõidukulude hüvitamine sõltub projektist ning korraldajast. Hüvitamise protsess on võimalik korraldajatega ennem läbi arutada. Reisikulude hüvitamine toimub peale projekti kui osalejad on saatnud postiga kodumaalt kõik dokumendid korraldajatele.
Oluline on teada, et teinekord võib minna raha tagasi saamisega mitu kuud. Selleks, et vältida segadust, peaks juba enne projekti küsima, et millal on konkreetne raha tagasi saamise aeg. Samuti tuleb arvestada, et postiga parda kaarte saates võib see aega võtta mitu kuud (nt saates Makedooniasse, Gruusiasse jne) – sellest tulenevalt soovitame alati online check-in’i.
Kuidas on võimalik, et Euroopa Liit toetab projekte mis toimuvad väljaspool Euroopa Liitu?
Erasmus+ on avatud laiale üksikisikute ja organisatsioonide ringile, kuid nende võimalused osaleda on meetmete ja riikide kaupa erinevad.
Üksikisikud saavad kasutada paljusid erinevaid Erasmus+ raames rahastatavaid võimalusi, kuid enamjaolt toimub see programmis osaleva organisatsiooni kaudu. Üksikisikute ja organisatsioonide osalemisvõimalused sõltuvad nende asukohariigist.
Osalemiskõlblikud riigid on jagatud kaheks: programmiriikideks ja partnerriikideks. Programmiriigid saavad osaleda kõigis programmi Erasmus+ meetmetes, partnerriigid aga vaid osades neist ja seda teatavatel eritingimustel. Partnerriikide hulka kuuluvad näiteks Põhja Makedoonia, Island, Liechtenstein, Norra, Serbia. Türgi, Ühendkuningriik jt.
Lisateave (nii üksikisikute kui ka organisatsioonide) osalemisõiguse kohta on kättesaadav konkreetseid võimalusi käsitlevatel lehekülgedel ja programmijuhendis.
Milliste regulatsioonidega pean arvestama COVID-19 pandeemiast tulenevalt?
Soovitame jälgida pidevalt sihtriigi nõudeid Välisministeeriumi ja Reisitargalt veebilehelt. Õpirännetes osalemist soovitame tungivalt ainult vaktsineeritud inimestele. Vaktsineerimata inimesed peavad tegema Eestist lahkudes ning Eestisse naastes PCR-testi 72h või antigeeni testi 48h enne reisi toimumist. Testide tegemise kulu osalejale ei hüvitata.